❝ Muslimah Rokes ❞
Home About Facebook Askfm Instagram follow
Pondok


Bismillah.
Sebab ramai yang tanya aku sistem dekat pondok aku ni cemana apa semua, jadi biar aku jawab dekat sini je lah ye kawan-kawan. Pondok aku, gabung alimah dengan hafizah. Standard dekat sini belajar, 4 tahun (unuk tumpu hafazan Al-Qura'an dan syahadah (kalau mampu) 30 juzu' Al-Qura'an). Dan setakat ni, yang syahadah semua 30 juzu' straight satu hari. Maksudnya kau baca tanpa tengok 30 juzu' tu, habiskan dalam masa satu hari.

Setahun lepas tu adalah tahun persediaan (fokus dekat pengajian kitab), lepastu sambung ke Yaman lagi 4 tahun, atau ke Mesir atau Jordan, terpulang. Tapi sebab murobbi aku dulu dapat banyak tarbiah di Yaman, beliau lebih galakkan kami untuk belajar di Yaman dulu baru ke tempat lain.

Kenapa?
Sebab tarbiah dekat Yaman buat kau cinta akhirat lebih. Dengan suasana masyarakat di sana yang MashaAllah, kota sejuta wali, dengan adab dan akhlak yang sangat tinggi, benda tu nanti akan jadi bekal buat kitaorang bila nanti keluar sambung ke tempat lain. (Tolong faham, setiap tempat ada kekuatan yang tersendiri. Aku bukan nak merendahkan mana-mana tempat. Ikutkan hati aku pun, aku lebih nak belajar di Mesir berbanding Yaman. Tapi takpe, tengok je lah nanti cemana.)

Itu secara kasarnya, begitulah perjalanan dekat sini. Cuma ada lagi beberapa perkara kecil yang aku nak semua tahu.

Pondok aku, pondok moden. Jadinya dekat sini, ada pakaian rasmi sekolah, ada ID Card, ada lencana, ada kasut sekolah, ada jadual kedatangan, buku rekod, ada exam dan segala. Lengkap macam sekolah biasa. Ada barisan ketua pelajar, ada staff, ada guru hafazan, ada guru kitab, ada AJK Kuliah Dhuha (kelas dewasa) dan macam-macam lagi.

Dan nanti, pelajar lelaki boleh ambil STAM juga dekat situ. Dan semestinya, cuti budak pondok tak sama dengan semua. Nama pun swasta. Kalau untuk pondok aku, cuti setiap 2 bulan ada 3 hari. Dan kemudian cuti hari raya aidil fitri, dua minggu, cuti aidil adha, 2 minggu, cuti hujung tahun (macam kalini) 3 minggu (lama gila wehhhh).

Kena faham, aku menghafal qura'an. Cuti tu tak boleh lama-lama, sebab mengulang qura'an dekat pondok dengan dekat rumah tu tak sama kualitinya. Godaan dia banyak. Dan kitaorang pun iman tak sado mana nak lawan semua tu huhu.

Tapi apa pun, aku nak semua tahu, pondok pun boleh ke depan. Tak bermakna aku belajar dekat pondok, aku kuno. Tak. Bahkan sebenarnya yang mengaji dekat pondok ni lah yang dapat hakikat sesuatu perkara, yang dapat adab dan akhlak. Bukan semata ilmu yang tinggi-tinggi.

Susah untuk aku terangkan. Siapa yang pernah merasa mengaji dekat pondok je boleh faham. Cuma aku berharap, kau yang duduk dekat luar tu (maksud aku luar daripada pondok, duduk rumah sewa, duduk kolej dan yang seumpamanya), tak mengaji dekat pondok macam aku, kalau ada daurah dekat mana-mana pondok tu, pergilah. Belajar. Ambil pengalaman sebanyak mungkin. Belajar adab. Benda yang kau takkan dapat dekat mana-mana universiti atau kolej, adalah adab. Adab yang diajar dekat pondok-pondok, sangat tinggi. Hatta aku yang belajar dekat pondok sendiri pun, masih dikira tak beradab molek lagi. Kalau dekat Yaman, lagilah jauh sekali... fuh.

Bukan aku nak bangga diri ke apa, tak. Aku nak kau faham. Kau yang dekat luar tu banyak dugaan, banyak godaan. Terdedah dengan benda-benda yang melemahkan iman. Aku sebagai beginner, tak mampu untuk semua tu. Jadi aku memang salute habis masyarakat yang masih mampu dengan tarbiah Islam dalam keadaan masyarakat sekarang yang rosak kritikal. Teruskan tarik mereka. Kuatkan diri. Bantu umat ni.

Kau yang dah dekat jalan tu, terus jalan. Terus pergi pada Allah dan Rasul-Nya dengan cara kau. Aku dengan cara aku. Masing-masing dengan fungsi masing-masing. Yang penting tujuannya tetap sama, Dia Yang Maha Esa.

Last but not least, doakan aku kuat.
About

❝ Jangan hanya kerana dunia yang bersifat sementara ini, kita korbankan Akhirat yang selamanya.❞


P.s; entri dekat sini semua marhaen je. Sekejap guna saya, sekejap guna aku. Kalau ada yang salah minta tolong tegur supaya boleh diperbetulkan. Terima kasih.
Tagboard
Leave your comments, critics and thoughts here, so that I can improve myself in a better life, InshaAllah :)
Be Honest


Credits
Layout by mymostloved, brushes and background.