❝ Muslimah Rokes ❞
Home About Facebook Askfm Instagram follow
Dalam diam.

Bismillah.

Dalam diam
Aku perhati
Aku amati
Aku selidiki

Apakah kau sudah mula berhijrah
Atau apakah kau masih di takuk yang sama
Atau apakah...

Kau jadi makin jauh dari Tuhan?

Tapi kelihatannya
Kau sudah semakin jauh dari Tuhan
Dengan rokok di tangan...

Aduhai teman...
Jangan begini.

Dalam diam
Aku selalu berharap agar kau berubah
Kembali seperti kau yang dulu

Ya paling tidak...
Yang menjaga imannya
Yang menjaga maruahnya
Menjaga auratnya
Menjaga tutur katanya

Dalam diam
Aku sedih berbanjiran air mata
Melihat kau yang semakin jauh dari Tuhan,
Hati aku bagai dirobek

Apa yang membuatmu sebegitu?
Apa yang membuatkanmu pergi ke jalan kegelapan itu?

Walhal dahulu
Kau tidak sampai begitu
Mungkin ada sesuau terjadi
Hingga kau jadi sebegitu

Lalu aku cuba menyapa
Bertanya khabar
Beramah mesra
Bertanyakan perihal hati

Apakah ia baik
Atau dalam keadaan sakit.

Namun ternyata kau memilih untuk tidak memberitahuku tentang hidupmu
Tidak walau sedikit.

Aku tetap juga cuba untuk menggali
perihal iman di hati
penuh teliti dan berhati-hati
namun usahaku sekadar basa-basi
kau kelihatan tetap mahu merahsiakannya

Ya tidak mengapa,
Aku hormati privasi itu.


Tapi dalam diam
Aku menangis teringatkan kau
Betapa diri ini sangat berharap agar kau berubah
Berlari mendapatkan kembali Tuhan
Yang telah lama kau tinggalkan

Apakah masih belum tiba masanya
Untuk kau kembali pada Sang Pencinta?
Apakah masih belum tiba masanya
Untuk kau kembali patuh pada Tuhan semesta?

Aduhai teman
Jangan begini.

Dalam diam
Aku memikirkan halmu
Mungkin kau tidak punya kekuatan
Tidak punya teman seperjuangan
Tidak punya biah yang bersifat ketuhanan

Maka dalam diam
Aku titipkan doa demi doa

Semoga saja
Diberikan kekuatan dan kesabaran
Diberikan sahabat perjuangan di tempatmu itu

Tapi dalam diam juga
Aku menangis sendiri
Sedih memikirkan lemahnya aku
Hingga tidak bisa menjadi teman yang menarikmu kembali kepada Tuhan.

Maafkan aku.
Mungkin cara aku membuatmu tidak senang
Atau mungkin sifat aku sendiri yang membuatmu tidak selesa
Atau mungkin ada silapku yang buat kau terasa hingga saat ini


Maafkan aku.
Aku hanya mampu berdoa
Dalam diam.


-Adawiyah.
13 Sept. 2016.
About

❝ ما لنا مولًى سِوَى الله❞


P.s; entri dekat sini semua biasa je. Lebih pada coretan, curhat dan bebelan Adawiyah je rasanya aha. Sorry for the messy-random-thoughts here. Kalau ada yang salah minta tolong tegur supaya boleh diperbetulkan. Tau?Terima kasih!

Eh, oh ya! Doakan saya. Walaupun tak kenal ke tak rapat ke malu ke apa ke, doakanlah saya. Hehe, terima kasih! ^.^

Selamat membaca!
Tagboard
Leave your footprints, comments, critics and thoughts here, so that I can improve myself in a better life, InshaAllah :)
Credits
Layout by mymostloved, brushes and background.