❝ Muslimah Rokes ❞
Home About Facebook Askfm Instagram follow
Surat dari ayah bonda.

Bismillah.

Surat dari ayah bonda
buat Adawiyah Md Hazali.

Pergi ke laut luas, anakku sayang
Pergi hidup bebas!
Kerana dunia ini luas...
Selama angin masih berhembusan
dan matahari pagi menyinar dedaunan
dalam rimba dan padang nan hijau

Pergi ke laut luas, anakku sayang
Pergi ke alam bebas!
Selama hari belum petang
dan warna senja belum kemerah-merahan
menutup pintu waktu lampau
Bawalah semangat yang kami bekalkan
bersama taqwa dan juga iman
Jadilah itu sebagai pedoman
Semoga engkau beroleh kejayaan

Jika bayang sudah pudar
dan helang laut pulang ke sarang
bolehlah engkau juga pulang
kembali berehat di balik malam
juga kapalmu rapat dipelabuhan
memungah segala muatan alam!


- - -

Puisi ni, ayah tuliskan untuk aku. Dan ayah berikan dalam bentuk video. Dan video tu ada di tayangkan masa kem. Salah satu slot dalam kem haritu. Feeling masa memula tengok video tu... Speechless. Boleh agaklah kan, sebagai anak, kebanjiran jugak aku dekat situ.

Sebab sebelum video dari ayah aku ditayangkan, ada lagi video-video dari ibu ayah pelajar yang lain, yang boleh tahan menyentuh jiwa. Jadi memang mood masa tu feeling habis. Semua menangis masa tu.

Dan ada satu video, ibunya rakam dari Masjid Quba'. Tak nampak muka, cuma nampak Masjid Quba', dengan ucapan, "Masjid dibina atas dasar ketaqwaan. Maka binalah ketaqwaan dalam diri anak-anak. Terutamanya ... (nama senior aku)."

Pendek, tapi padat. Cukup padu.

Dan ada pula video, ayahnya yang cakap. (Aku kenal ayahnya tu seorang yang sangat pendiam). Tapi nak kata kasih ibu dan ayah, paling comel dan paling sweet, di akhir video tu, ibu dan ayah tu buat bentuk love sesama dengan ucapan, "We love you."

Aku pun banjir. Terharu. Walaupun itu bukan ibu ayah aku. Tapi ya Rabbi, kasih tu. Allah..

Boleh kata lepas tengok video-video tu, ada semacam suntikan kekuatan dari dalam jiwa setiap dari kami. Dan aku kongsikan sikit dekat sini, buat kalian yang juga bergelar seorang anak.

- - -

Aku tak mahu cakap banyak sangat, tapi, menjadi anak yang baik, soleh solehah adalah antara salah satu cara kita berbakti pada mereka.

Sendiri muhasabah, erm..
About

❝ ما لنا مولًى سِوَى الله❞


P.s; entri dekat sini semua biasa je. Lebih pada coretan, curhat dan bebelan Adawiyah je rasanya aha. Sorry for the messy-random-thoughts here. Kalau ada yang salah minta tolong tegur supaya boleh diperbetulkan. Tau?Terima kasih!

Eh, oh ya! Doakan saya. Walaupun tak kenal ke tak rapat ke malu ke apa ke, doakanlah saya. Hehe, terima kasih! ^.^

Selamat membaca!
Tagboard
Leave your footprints, comments, critics and thoughts here, so that I can improve myself in a better life, InshaAllah :)
Credits
Layout by mymostloved, brushes and background.