❝ Muslimah Rokes ❞
Home About Facebook Askfm Instagram follow
Erti Cinta




Bismillah.
Haritu (beberapa minggu sebelum Ramadhan) ada majlis khatam quran dekat pondok. Ada bacaan doa-doa daripada kitab Naseem, dan ada tausiah daripada asatizah dan habaib.


Habib Mahdi datang bersama zaujahnya (isterinya) dan ibundanya. Zaujah habib tak pandai sangat cakap Melayu. Cuma tahu perkataan yang basic-basic, tapi masih belum mampu berbual fasih dalam Bahasa Melayu. Tapi bonda Habib lagi tak tahu Bahasa Melayu. Orang Yaman kan.


Nak dijadikan cerita, masa khatam quran tu, Bonda Habib duduk sebelah aku, sebab tak mahu ke depan (duduk di tempat yang dah disediakan di saf depan -- tempat vip). Malu barangkali. Zaujah Habib juga begitu, tapi kerana meraikan tuan rumah yang dah sediakan tempat, akhirnya zaujah Habib ke depan juga. Tapi bonda Habib tetap tak mahu duduk di depan. Dan beliau (kami panggil Hubabah) pilih untuk terus duduk di sebelah aku yang waktu itu aku duduk di tepi tempat laluan vip.


Sepanjang majlis beliau banyak memerhatikan jam tangan aku. Buat aku rasa serba salah. Nak bagi pada Hubabah, tapi jam tu aku dah pakai. Dan dah pernah rosak sekejap pun. Yang walaupun dah elok balik dah, tapi tetap aku berasa tak enaklah untuk bagi yang cenggitu. Jam RM20 je pun, bukan jam branded gshock ke icewatch ke rolex ke entah apa entah lagi nama brand tu ke apa. Brand cikai je.


Dan sepanjang majlis tu juga aku cuba karang ayat ayat dalam Bahasa Arab untuk aku cuba cakap dengan Hubabah. Fuh boleh tahan. Dengan nak cuba maintain tak terlepas follow up majlis, dengan kaki kanan aku yang dah sakit sebab dah tak mampu duduk tasyahud lama-lama macam dulu sebab ligamen koyak dulu tu, dengan nak fikir perkataan-perkataan Arab, memang mantap.


Tapi Alhamdulillah aku berjaya cuba. (Bolehlah untuk orang macam aku yang dah lama tinggalkan kelas Bahasa Arab). Dapatlah juga aku bercakap dengan Hubabah dalam Bahasa Arab. Borak panjang juga. Hubabah tanya memacam dekat aku. Aku jawab semampunya je. Beliau pun faham aku susah nak berbahasa Arab. Syukur beliau cuma guna Arab yang mudah (tapi itu pun aku dah gagap-gagap juga mengarang ayat aharhar). Tapi nak dipendekkan cerita, sudahnya aku hadiahkan jam tangan aku pada Hubabah, dan aku pakaikannya pada tangan Hubabah.


Dan ini bahagian yang paling menyentuh hati aku sampai sekarang, sampai aku tak berhenti blushing bila teringat hari indah ni.


Hubabah punya reaksi masa aku hadiahkan jam tangan tu pada beliau, punya suka sampai Hubabah peluk aku bukan main erat, diciumnya kepala aku, dahi aku kiri kanan, pastu dicium pulak kening aku. Dan dalam keadaan aku masih dipeluk Hubabah tu, Hubabah tanya siapa nama aku. Maka aku segara beritahu pada Hubabah, dan Hubabah terus bisik ke telinga aku mendoakan aku secara khusus. Doa-doa Hubabah adalah doa yang selama ni aku panjatkan pada Dia. Cita-cita aku, Hubabah sebut hampir kesemuanya.
Betapa aku rasa, Allahurabbi... Habis doa Hubabah cium dahi aku sekali lagi, digenggam erat tangan aku. Habis tu Hubabah tepuk tepuk belakang aku perlahan, seakan tepukan itu menghilangkan segala kegundahan aku. Aku rasa macam nak rebah ke bumi. Bahagia dia tu, Ya Allah cukup indah....


Aku punya bahagia dan terharu tu, sampai menggeletar badan. Allahurabbi. Bahagia dia tu cukup untuk buat aku tak mampu tidur qailulah lepas majlis tu. Cukup untuk buat aku tersenyum-senyum sepanjang hari, bahkan sampai ke hari ini, bila aku pandang tangan kanan aku, tempat aku pakai jam tangan aku tu, aku tak boleh kawal diri daripada berhenti tersenyum-senyum sendiri.


Lepastu dapat pula berita yang Hubabah nak balik ke Yaman balik Syawal nanti. Besar harapan aku agar beliau bawa sekali jam tangan aku tu ke sana. Dan aku berharap moga nanti bila tiba masa aku ke sana nanti, aku jumpa lagi Hubabah dengan jam itu masih di tangan beliau. (Tinggi kan angan-angan aku?)


Semoga bila Hubabah tengok jam tu, Hubabah teringat pada aku dan mendoakan aku. Moga-moga.


- - -


Bahagia aku bila dapat tengok betapa Hubabah sangat gembira dengan apa yang aku buat, cukup untuk buat aku tersenyum-senyum sendiri sampai ke harini.


Itu baru Hubabah, seorang daripada ahlul baiti Rasulillah SAW. Belum ahlul kisa'. Belum baginda Nabi SAW sendiri.


Sekarang baru aku dapat agak sikit, dapat faham SIKIT bagaimana gembiranya bukit Uhud bila Baginda Nabi SAW ada di belakang, sampai bergoncang bukit tu sebab terlalu gembira, excited yang terlampau bila Nabi ada dekat belakang dia.


Bagaimana cintanya Saidina Tsauban pada Baginda Nabi SAW. Bagaimana para sahabat berasa seolah merekalah yang paling disayangi oleh Baginda SAW dek kerana layanan Baginda SAW yang sangat sarat dengan kasih sayang.


Sampai ada seorang sahabat tanya kepada Rasulullah SAW, siapa yang paling Baginda SAW paling kasihi dalam kalangan sahabat. Sahabat tu berasa dialah yang paling Baginda SAW sayangi sebab layanan Baginda SAW sangat luar biasa. Tapi ternyata tidak. Baginda Nabi Muhammad SAW secara peribadinya lebih menyayangi sahabat yang empat, iaitu khulafa' ar-Rasyidin.


Fikir bagaimana hebat layanan Baginda Nabi SAW pada orang yang biasa -- bukan sahabat karib Baginda, bukan sahabat yang paling disayangi, tapi sahabat tu boleh rasa seolah dialah yang paling Baginda Nabi SAW sayang. Hingga akhirnya sahabat yang tanya tu kata itulah hari yang paling menyesal dalam hidup dia. Punya menyesal tanya. Ha gitu.


Sebegitu indah akhlak Baginda Nabi SAW. Cukup indah, cukup halus, cukup hikmah.


Cairnya hati aku ni dengan akhlak Hubabah haritu tu, yang kalau diikutkan aku cuma stranger je pada Hubabah, tapi tetap aku ini dilayan dengan kelembutan tutur kata dan perilaku yang MashaAllah tabarakallah. Seolah aku ini anak cucu beliau. Akhlak yang ada pada beliau, buat aku teringat sesuatu.


Benar apa yang aku dengar selama ini. Kalau nak tengok akhlak Rasulullah SAW, boleh tengok akhlak orang Yaman bagaimana. Senyum mereka. Tutur kata mereka. Lemah lembut mereka, Allahurabbi. Buat Hubabah gembira hanya kerana pemberian yang sedikit tu, cukup membahagiakan hati aku.


Lalu cuba difikirkan, itu baru menggembirakan cucu cicit baginda SAW. Bagaimana sekiranya kita membuatkan Baginda Nabi SAW sendiri gembira dengan amalan kita? Dengan perjuangan kita yang cuba istiqamah beramal dengan sunnah-sunnah baginda Nabi SAW? Dengan effort kita yang cuba belajar kitab-kitab Syamail Muhammadiah untuk kenal siapa Baginda Nabi Muhammad SAW? Dengan sabar kita dalam cuba maintain berselawat setiap hari?


Tidakkah kalian berasa gembira melakukan itu semua kerana dapat melihat Baginda Nabi SAW senyum melihat kita berusaha keras demi Baginda?


Bagaimana menggembirakan hati seorang muslim dikira sebagai pahala, lebih-lebih lagilah sekiranya insan itu adalah sebaik-baik manusia dan sebaik-baik ciptaan, Baginda Nabi Muhammad SAW.



- - - -


بُشرَى لنا نِلْنَا المُنَى ٠ زَالَ العَنَى وَفَالهَنَا
وَالدَّهْرُ اَنْجَزَ وَعْدَهُ ٠ وَالبِشْرُ اَضْحَى مُعْلَنَا
يا نَفْسُ طِيبِي بِاللقَاء ٠ يا عَينُ قُرَّى أَعْيُنَا
هذا جَمَالُ المصطفى ٠ اَنْوَارُهُ لَاحَتْ لَنَا




*petikan Qasidah Busyro Lana


 - - -


اللهم صل على سيدنا محمد وعلى آله وأصحابه وأزواجته وذريته.


Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala aalihi wa as-hoobihi wa azwajihi wa zuriyyatih.


- - -


Berbahagialah jiwa-jiwa yang merindui senyuman indah Baginda Nabi SAW,
Yang tenggelam dalam lautan cinta pada Baginda Nabi SAW hingga mengalir air matanya bila terdengar bait-bait qasidah,
Yang juga ditulis dari jiwa-jiwa yang sangat merindui Baginda Nabi SAW.


Berbahagialah insan yang setiap amalan hariannya adalah mengikuti sunnahnya,
Yang dilakukannya hanya semata atas kata nama cinta,
Hingga tidak terasa beban langsung di bahunya,
Kerna memang hatinya suka, cinta, malah bahagia untuk melakukannya.


Berbahagialah insan yang pabila jatuh semangatnya,
Akan segera naik kembali semangatnya bila terkenangkan segala pengorbanan Baginda Nabi SAW.


Yang siang dan malamnya,
Jaga dan tidurnya,
Sihat dan sakitya,
Lapar dan kenyangnya,
Hanya akan teringatkan Baginda Nabi Muhammad SAW.





Ini, yang dinamakan cinta.
Apa erti cinta padamu?
About

❝ ما لنا مولًى سِوَى الله❞


P.s; entri dekat sini semua biasa je. Lebih pada coretan, curhat dan bebelan Adawiyah je rasanya aha. Sorry for the messy-random-thoughts here. Kalau ada yang salah minta tolong tegur supaya boleh diperbetulkan. Tau?Terima kasih!

Eh, oh ya! Doakan saya. Walaupun tak kenal ke tak rapat ke malu ke apa ke, doakanlah saya. Hehe, terima kasih! ^.^

Selamat membaca!
Tagboard
Leave your footprints, comments, critics and thoughts here, so that I can improve myself in a better life, InshaAllah :)
Credits
Layout by mymostloved, brushes and background.